Pět tipů pro začínající personalisty

Nastal ten den, kdy jste se stali personalisty. Ať už jste si za tímto zaměstnáním šli od svých školních let nebo jste absolvovali jeden z rekvalifikačních kurzů, je to tady. Získali jste práci, podepsali smlouvu a vpluli do říše personalistiky ve skutečném životě.

Ilustrační snímek

Ačkoliv se může zdát, že práce personalisty je jednoduchá a samá zábava, opak někdy bývá pravdou a nováček se na tomto poli může setkat se situacemi na které nemusí být vždy připraven. Jak zachovat chladnou hlavu a na co se zaměřit, abyste svou práci byli schopni vykonávat úspěšně? To jsem pro vás sepsala do pěti tipů, které by vám měli na nové cestě světem HR pomoci.

1. Buďte flexibilní

V odvětví personalistiky se setkáte se spoustou změn. A budete v situacích, kdy se s nimi budete muset vyrovnávat velmi rychle, jelikož se po vás bude požadovat, abyste o změnách informovali i ostatní zaměstnance. Proto je potřeba být na prvním místě flexibilní a nebát se změn. Všichni víme, jak pohodlné je pracovat na tom, co už známe, kdy víme, do čeho jdeme. U pozice personalisty je však důležité umět se nadchnout pro nové věci a jejich učení a pochopení.

Abyste svou flexibilitu mohli procvičovat a nebyli změnám vystaveni jen v práci, zkoušejte i v životě malé nové věci. Například si ráno zkuste zamknout vchodové dveře opačnou rukou, než to běžně děláte. Zkuste se naučit nový cizí jazyk, i kdyby to mělo být formou samostudia a jen pár využitelných frází. Zajděte si do své oblíbené restaurace a objednejte si jídlo, které jste ještě nikdy neměli. Stačí vážně malé krůčky, abyste se naučili fungovat flexibilně a následně, jak víme, vědomosti a zkušenosti se dají přenést do různých situací.

2. Plánujte a organizujte svůj čas

Zjistěte, zda jste spíše ranní ptáče nebo sova. Jde vám přemýšlení nad důležitými věcmi spíše v ranních a dopoledních hodinách, nebo toto raději řešíte odpoledne a později? To je první v čem je potřeba sami sebe poznat, abyste byli schopni vhodně naplánovat svůj den, potažmo týden.

Pomozte si a ulehčete plánování tím, že si pořídíte speciální diář nebo deník, do kterého si rozepíšete své denní úkoly, nejlépe vždy den předem. Větší projekty můžete plánovat klidně i týden dopředu. Nezapomínejte na pravidelné přestávky, ať už jen na odpočinek nebo jídlo a komunikaci s kolegy. Pokud víte, že jste workoholici, zapisujte si do svého diáře i pauzy.

A takový tip navíc, myslete na zadní vrátka a to, že někdy vám do dne spadne úkol, který bude nad všechny vaše dosavadní priority. Plánujte tedy moudře a vždy si k vypočítanému času na danou činnost připočítejte min. 10-15 minut, v závislosti na vašem tempu práce. Pak nebudete ve stresu, když se vám za den přihrne nějaký nahodilý úkol, který musí být co nejdříve splněn.

3. Buďte empatičtí

Jako personalisté se budete setkávat s velkým počtem lidí a kolikrát budete zataženi do řešení jejich pracovních a někdy i osobních záležitostí. Určitě dbejte na to, aby vám tato součinnost nezabrala zbytečně mnoho času, proto je důležité umět plánovat a počítat i s nahodilými situacemi se kterými vám zase pomůže flexibilita.

Nicméně nebojte se projevit empatii a pochopení, které máte pro své kolegy a zaměstnance. Správný personalista by měl být samozřejmě nestranný a objektivní. To ale neznamená, že budete mít emoce vůči zaměstnancům na bodu mrazu. Je důležité, hlavně v oblasti lidských zdrojů, umět navázat vztah a vědět, jak o něj pečovat. Díky empatii bude schopni efektivně porozumět problémům, se kterými se zaměstnanci nebo manažeři během své práce potýkají. Postupem času se pak budete stávat plnohodnotnými partnery manažerům a zároveň partnery zaměstnancům, kteří se na vás budou s důvěrou obracet se svými záležitostmi se kterými jim ze strany HR můžete pomoci.

4. Mějte vizi

Teď nemluvím o vizi vašeho soukromého života, ale o vizi týkající se vaší pracovní náplně. Odpovězte si na otázku, jakým personalistou chcete být? Pak už jen směřujte své kroky k naplnění takové vize. Na této pozici je důležité mít i vlastní iniciativu a vědět, kam chcete směřovat, nečekejte jen na to, co vám nařídí HR manažer a nečekejte ani na to, až vaši cestu nadefinuje společnost samotná.

Pokud máte nějaké nápady, sdělujte je svému nadřízenému. Jestliže vidíte, že by se dala nějaká práce na vašem oddělení zefektivnit, řekněte to. Pracujte na sobě a zároveň pracujte na prostředí ve kterém se celé vaše působení odehrává. Jen tak můžete jít za svým cílem, za svou vizí.

5. Propojujte se

Jako personalista se setkáváte s mnoha lidmi a je dobré umět s nimi komunikovat a vytvářet vztahy, někdy krátkodobé, někdy budou vztahy založeny na dlouhodobé spolupráci. Roztáhněte svá křídla a navazujte vztahy i mimo vaši společnost. Založte si účet například na LinkedIn a propojte se s ostatními lidmi ze světa HR, případně z oblastí, které vás zajímají nebo které využijete ve své práci.

Zajímejte se o různé networkingové akce, které můžete pod záštitou společnosti navštívit a mnoho tím získat. Díky tomu, že vyjdete ze své bubliny, naučíte se spoustu nového. Budete mít možnost promluvit si se stejně smýšlejícími lidmi, jako jste vy sami. Potvrdit si vaše názory, porovnat práci, zjistit co kde a jak funguje.

Uvnitř i mimo společnost, kde pracujete narazíte na zajímavé lidi, kteří kolikrát budou vědět více, než víte momentálně vy. Obklopujte se takovými lidmi, jelikož vás mohou hodně naučit.

V neposlední řadě však nezapomínejte na to být při dodržování výše zmíněného sami sebou a pracujte tak, aby vás to naplňovalo a tam, kde se budete každé ráno těšit.